
Vielä reilu vuosikymmen sitten kaikissa Fennoskandian maissa oli käytössä monopolijärjestelmä, joka antoi valtionyhtiöille yksinoikeuden rahapelien järjestämiseen. Tanska siirtyi osittaiseen lisenssijärjestelmään vuonna 2012, ja Ruotsi seurasi perässä vuonna 2019. Nyt Suomikin valmistelee omaa rahapelireformiaan, ja Norja on jäämässä koko Euroopan viimeiseksi monopolimaaksi.
Tässä artikkelissa selvitämme, kuinka hyvin Tanskan ja Ruotsin lisenssijärjestelmät ovat toimineet. Pohdimme kansallisten peliyhtiöiden asemaa vapautuneilla kasinomarkkinoilla ja ennustamme niiden tulevaisuutta.
Luotettavia kasinoita löytyy myös vapailta markkinoilta
Kasinomarkkinan vapauttaminen on herättänyt vastustusta, koska sen pelätään lisäävän pelihaittoja. Monopolijärjestelmän kannattajien mielestä olisi turvallisempaa keskittää rahapelaaminen yhdelle kasinolle, jotta ongelmapelaamiseen pystyttäisiin puuttumaan ajoissa.
Monia mietityttää myös se, voiko ulkomaisiin nettikasinoihin luottaa. Tämä huoli on turha, sillä esimerkiksi Maltan ja Viron nettikasinoita valvotaan erittäin tarkasti. Kaikin puolin luotettavia kasioita löytyy todella pitkä lista, esimerkiksi tämän sivuston vertailusta saa kuvan niiden määrästä.
Turvallisuus ei siis missään nimessä ole peruste monopoliyhtiöiden säilyttämiselle.
Pohjoismaissa valtio on aktiivinen toimija rahapelimarkkinoilla
Länsimaissa liiketoiminnan harjoittamista pidetään yksityisyritysten tehtävänä. Maiden hallitukset puolestaan luovat lainsäädännön ja valvovat sen noudattamista. Valtiot eivät siis yleensä ryhdy kilpailemaan yritysten kanssa.
Pohjoismaissa valtioilla on kuitenkin aktiivinen rooli kasinomarkkinoilla. Kansallisilla peliyhtiöillä on yksinoikeus tiettyjen tai jopa kaikkien rahapelien järjestämiseen, joten yksityiset peliyhtiöt jäävät lähtökohtaisesti heikompaan asemaan. Kilpailutilanne ei voi olla tasavertainen, kun vain kansallisilla peliyhtiöillä on oikeus markkinoida rahapelejä.
Monopoliyhtiöillä on myös usein turhankin tiivis yhteys päättäjiin. Monille entisille kansanedustajille on vuosien varrella löytynyt mukava eläkevirka valtionyhtiöiden johtotehtävistä.
Ruotsi ja Tanska vapauttivat kasinomarkkinansa osittain
Naapurimaamme Ruotsi ja Tanska ottivat joitakin vuosia sitten käyttöön osittaisen lisenssijärjestelmän. Pääpiirteissään se toimii näin:
- Kansalliset peliyhtiöt Svenska Spel ja Danske Spil vastaavat edelleen lotto- ja hevospeleistä
- Lisenssin hankkineet ulkomaiset kasinot saavat järjestää kasinopelejä ja vedonlyöntiä verkossa
- Svenska Spel ja Danske Spil tarjoavat online-pelejä muiden kasinoiden tasavertaisina kilpailijoina
Osittainen lisenssimalli tarjoaa luonnollisesti ulkomaisille kasinoille paremmat toimintamahdollisuudet kuin monopolijärjestelmä, mutta täysin oikeudenmukaiseksi kilpailutilannetta ei vieläkään voi sanoa. Valtionyhtiöillä on yksinoikeus moniin suosittuihin peleihin, joiden mainostaminen tuo niille paljon näkyvyyttä. Ihmisillä on myös tapana luottaa kansallisiin yhtiöihin enemmän kuin ulkomaisiin yksityisyrityksiin.
Olisiko Ruotsin ja Tanskan jo aika luopua monopoliyhtiöistään?
Pohjoismainen lisenssimalli ylitti aluksi kaikki odotukset. Ruotsalaiset ja tanskalaiset riemuitsivat lisensoitujen kasinoiden suuresta määrästä ja lisääntyneistä verotuloista. Kasinomarkkinan vapautuminen ei myöskään ollut täyskatastrofi entisille monopoliyhtiöille, vaan ne pärjäsivät alkuvaiheessa hyvin ulkomaisille kilpailijoilleen.
Viime vuosina tilanne on kuitenkin muuttunut. Lisenssijärjestelmän kanavointiaste on kääntynyt laskuun, ja valtionyhtiöiden tilanne alkaa vaikuttaa huolestuttavalta:
- Danske Spil -yhtiön osuus nettipeleistä on laskenut 25 prosenttiin, kun se vuonna 2012 oli peräti 60 %
- Svenska Spel on menestynyt paremmin, mutta Ruotsin lisenssijärjestelmän kanavointiaste on laskenut alle 80 prosentin
- Suuri osa pelaajista on siirtynyt lisenssijärjestelmään kuulumattomille kasinoille, koska ne tarjoavat parempia bonuksia
Kanavointiasteen romahtaminen on herättänyt kysymyksiä valtionyhtiöiden asemasta ja siitä, pitäisikö rahapelijärjestelmää jälleen uudistaa. Monet pohtivat, mihin kansallisia peliyhtiöitä enää tarvitaan, kun esimerkiksi Ruotsissa on jo noin 75 lisensoitua kasinoa.
Suomi seuraa Ruotsin ja Tanskan esimerkkiä
Suomen arpajaislain uudistusta suunnittelevat virkamiehet tutustuivat monien Euroopan maiden rahapelijärjestelmiin, mutta luonnollisesti läheisten naapurimaidemme kokemukset kiinnostivat päättäjiämme eniten. Ei siis ole mitenkään yllättävää, että sisäministeriön lakiesitys muistuttaa paljon Ruotsin ja Tanskan lisenssimalleja.
Veikkaus kokee saman kohtalon kuin Svenska Spel vuonna 2019: yhtiö jaetaan kahteen osaan. Toinen vastaa yksinoikeudella järjestettävistä peleistä, toinen taas kilpailee muiden nettipelejä tarjoavien kasinoiden kanssa.
Päätöksen järkevyyden voi kyseenalaistaa, sillä Veikkaus ei ole tähänkään mennessä pärjännyt ulkomaisille kasinoille. Rahapelireformiin ryhdyttiin osittain juuri siksi, että Veikkauksen osuus suomalaisten rahapeleistä on kutistunut alle 50 prosenttiin. Monien mielestä valtion kannattaisi yksityistää Veikkaus jo ennen lisenssimalliin siirtymistä, koska se ei tule menestymään vapailla markkinoilla.
Norja pitää sitkeästi kiinni monopolistaan
Norjalaiset ovat rahapelien suhteen aivan eri linjoilla kuin muut eurooppalaiset. Norsk Tipping ja Norsk Rikstoto ovat edelleen ainoat peliyhtiöt, joilla on oikeus järjestää rahapelejä Norjassa. Ulkomaisten nettikasinoiden toimintaa hankaloitetaan muun muassa maksublokeilla.
Tällä hetkellä Norja ei virallisesti suunnittele rahapelijärjestelmänsä uudistamista. Poliitikot ovat kuitenkin vähitellen alkaneet kallistua lisenssijärjestelmän siirtymisen kannalle. On siis mahdollista, että Norjakin aloittaa rahapelireformin vielä tällä vuosikymmenellä.
Voisiko Ison-Britannian malli toimia Pohjoismaissa?
iGamingBusiness-lehden artikkelissa ehdotetaan, että Pohjoismaat voisivat ottaa oppia Ison-Britannian rahapelijärjestelmästä. Siellä lisenssimalli toimii näin:
- Vain lotto järjestetään yksinoikeudella
- Muiden pelien osalta markkina on täysin vapaa
- Valtio kilpailuttaa lottopelien järjestämisen säännöllisin väliajoin
Malli on hyvin oikeudenmukainen, sillä kaikilla peliyhtiöillä on mahdollisuus tavoitella yksinoikeutta lottopelien järjestämiseen.
Yhteenveto
Yksi lisenssimallin parhaista puolista on se, että valtio saa rahapeleistä huomattavasti aiempaa suuremmat verotulot. Ruotsissa lisenssimalli toi jo ensimmäisten kuuden kuukauden aikana valtion kirstuun 170 miljoonaa. Summa tietenkin kalpenee Viron kasino- ja elokuvabisneksen tuottojen rinnalla, mutta kyse on kuitenkin merkittävästä parannuksesta.
Toisaalta kansallisten peliyhtiöiden liikevoitto laskee, kun ne joutuvat kilpailemaan ulkomaisten kasinoiden kanssa. Ruotsissa ja Tanskassa valtionyhtiöiden osuus kasinomarkkinasta on kutistunut huolestuttavaa vauhtia. Monopoliyhtiöiden tulevaisuus ei näytä kovin valoisalta, ja siksi monet haluaisivatkin jo luopua niistä kokonaan.
Norjalaiset ovat tähän saakka pitäneet kiinni monopolijärjestelmästään, mutta nyt päättäjien mieli on hiljalleen muuttumassa. Voi olla, että Norjakin siirtyy lisenssimalliin pian Suomen jälkeen.








