
Television katselu on siirtynyt lineaarisesta vanhasta television katselutavasta pitkälti suoratoiston maailmaan. Erilaiset suoratoiston maksukanavat ovat tuoneet suomalaisille satoja tv-sarjoja ja elokuvia katseltavaksi juuri silloin kun itse haluamme niitä katsella. Samalla myös kulttuurillinen laajuus on tullut suomalaisten saataville, kun tv-sarjoja on myös muista maista kuin tutuista USA:sta, Australiasta, Saksasta, Ranskasta, Espanjasta ja Englannista. Varsinkin itä-eurooppalaiset, aasialaiset ja mm. turkkilaiset tv-sarjat ovat löytäneet katsojakunnan Suomesta. Katsotaan näistä sarjoista muutamaa vähän tarkemmin tässä seuraavaksi.
Ja jos suoratoisto ei aina jaksa kiinnostaa, voihan sitä välillä pelata, vaikka NetBet Suomi sivuston pelejä, ja palata sen jälkeen, vaikka korealaiseen kasinosarjaan – sellainenkin kun on tarjolla tämän hetken suoratoistokanavien ohjelmatarjonnassa.
Toisaalla maksukanavat sana tarkoittaa myös toki oikeasti niitä rahaliikenteeseen yhdistettäviä kanavia kuten Trustly, Brite, Zimpler ja muut, mutta niistä emme tällä kertaa kirjoita – vaan näistä muista maksukanavista, eli suoratoiston palveluista ja niiden sisällöstä.
Eri kanavat ja suomalaiset
Luonnollisesti tutuimmat suoratoiston kanavat suomalaisille ovat kansainvälisesti kenties kuuluisin Netflix ja sitten nämä suomalaiset suoratoisto tarjoajat kuten Elisa viihde ja YLE Areena. Nämä jo pelkästään tarjoaisivat aika lailla kaikenlaista katseltavaa, ja varsinkin Netflix niitä eurooppalaisiakin tuotantoja laajuudella, johon Elisa tai YLE eivät kykene.
Mutta näiden lisäksi on tarjolla mm.
- Skyshowtime
- Amazon Primevideo
- Viaplay
- Paramount
- HBO Max
- Disney
Näiden lisäksi digitaalinen maailma ja sen mahdolliset sovellukset tarjoavat paljon laajemmankin tarjonnan, mutta nämä sisältävät jo yli 90 % suomalaisten valitsemista kanavista. Maksukanavista on tullut suomalaisia eniten kiinnostava arkiviihteen lähde pelaamisen ohella – ja pelaamista harrastaa digissä jo yli puolet kaikista suomalaisista!
Uutta tuotantoa Puolasta: Langer
Jos olet kiinnostunut katselemaan sarjaa, joka kertoo sarjamurhaajasta. Puolalainen Langer on kenties sinun sarjasi. Sarjassa seurataan nuorta, rikasta miestä, jota paikallinen syyttäjä jahtaa hieman epätavallisin keinoin.
Sarja ei kenties ole nykypuolalaisista tv-sarjoista se paras, mutta hyvää arkiviihdettä sekin niille, jotka tällaisesta tykkäävät.
Jos Langer ei miellytä, niin kenties poliisin erikoisyksikön entisestä jäsenestä kertova ”Anna mennä, veli” sopii paremmin? Siinä isänsä velkoja makseleva entinen erikoisyksikön poliisi ajautuu lain toiselle puolelle maksaessaan velkoja ja samalla vetää mukanaan myös omat entiset työkaverinsa, kun rahan voima saa tekemään jotain sellaista, mitä miehet eivät olisi aiemmin edes miettineet.
Löytyy puolasta myös hyvä tv-sarja, Wataha. Se kertoo puolalaisista rajamiehistä ennen korona-aikaa. Se on intensiivinen kertomus puolalaisen raja-alueen tilanteesta mm Ukrainan suuntaan. Jos ohjelma tehtäisiin tänään, olisi se erilainen – joskin sellainen sarja on tavallaan tehty, koska puolalaisista tv-ohjelmista tarjolla on myös sarja, joka kertoo puolalaisista tiedusteluagenteista Ukrainassa sekä Valko-Venäjällä.
Puolalaisista sarjoista kirjoitettaessa ei voi myöskään unohtaa The Thaw sarjan kahta kautta. Sarja käsittelee poliisien arkielämää puolalaisessa satamakaupungissa. Poliisien mahdollisuudet ovat rajalliset, kun raha merkitsee paljon, ja sitä liikkuu todella paljon siellä lain toisella puolella. Szcecinin kaupunki kuvataan varsin pimeänä ja vaarallisena paikkana, jossa yksinhuoltaja etsivä Katarzyna Zawieja ratkoo rikoksia etsiväparinsa kanssa.
Turkkilainen sarja rikkomassa vanhoja sääntöjä
Monet suomalaiset suhtautuvat turkkilaisiin ja turkkilaiseen kulttuuriin kaksijakoisesti. Syynä tähän ovat Suomessa toimivat turkkilaiset ruokapaikat ja toisena syynä suomalaisten massaturismi Turkin rannoille. Mutta näistä kumpikaan eivät välttämättä tuo esille turkkilaisen yhteiskunnan perustoja, joita Netflixin Hautausmaa sarja eli Mezarlik osittain avaa.
Turkkilainen yhteiskunta on sekoitus eurooppalaista ja aasialaista, eli kristinuskoa ja islaminuskoa ja Mezarlik ottaakin kantaa nimenomaan naisten asemaan turkkilaisessa yhteiskunnassa. Se tuo katseltavaksi tv-sarjan, missä on pääosissa vahva turkkilainen yksinhuoltaja nainen, jolla on kotona vahva teinityttö ja parhaana kaverina nainen, kuolinsyyntutkija. Jo perusasetelmassa on paljon sellaista, mikä ei sovi monenkaan turkkilaisen miehen perusajatteluun – eikä siten myös turkkilaiseen yhteiskuntaan.
Sarja kuitenkin toimii. Se antaa ajateltavaa niin yhteiskunnallisesti kuin viihteenä – ei siis hassumpi kokonaisuus. Eikä katsojan siis oikeasti tarvitse alkaa ajatella syvällisiä turkkilaisesta yhteiskunnasta, sarja on täysin katselun arvoinen ilman sitäkin.
Varsinkin päänäyttelijä Birce Akalay tekee mahtavan suorituksen johtavana rikosetsivä Önem Özülkünä.
Ei unohdeta ruotsalaisiakaan tuotantoja
Ruotsalaisilla tv-sarjoilla on ollut aina paikkansa suomalaisessa televisiossa. Ei väheksytä lainkaan ruotsalaista vähemmistöämme tai ruotsin kielen asemaa Suomessa, mutta myös suoratoiston kanavilla on paljon hyvää katseltavaa Ruotsista. Monet suoratoiston ohjelmista ovat myös myöhemmin tulleet katseltaviksi lineaarisen ohjelmatarjonnan puolelle.
Yksi tällainen ruotsalainen minituotanto on Paradis City. Se on sarja, joka kertoo mahdollisesta tulevaisuudesta Ruotsissa muutaman vuoden päästä, kun jengirikollisuus on noussut uudelle tasolle ja on perustettu ihan oma alueensa, jonne kaikki Ruotsin rikolliset on sullottu – oma rikollisten kaupunki Paradis City. Kaupunki ei todellakaan ole mikään paratiisi kenellekään ja kun ministeri tason henkilö kidnapataan alueelle, on Ruotsi lähellä sisällissotaa.
Hyvää arkiviihdettä länsinaapurin tuotannoista.
Ja jos ruotsalaisista sarjoista tykkää, on hyvä komedia tarjolla Disneyllä kun ”Whiskey on the Rocks” tuo kuvaruudulle venäläisen ydinsukellusveneen, joka ajaa karille aivan Tukholman lähistöllä. Ja mikä parasta, tällä tarinalla on oikeasti historiallinen tapahtuma taustallaan. Komedian henkilöt ovat periaatteessa oikeita, mutta heidät kuvataan aivan uudella, humoristisella tavalla. Komediassa esiintyvät kansainvälisen tason näyttelijät nostavat sarjan omalle tasolleen, eikä oikein vastaavaa tuotantoa ole lähiaikoina nähty. Omalla tavallaan vanhat suomalaiset Uuno-elokuvat olivat juuri tätä genreä.
Italialaiset sarja suoratoistolla
Suomalaiset ovat tottuneet myös italialaisiin sarjoihin lineaarinen television puolella, jossa tasaisin väliajoin on nähtävillä joku tv-sarja italialaisten monipuolisesta tarjonnasta. Suoratoiston maksukanavat vain tarjoavat paljon monipuolisemman mahdollisuuden italialaisuuteen ja italialaisiin sarjoihin, joista yksi kevyimmistä on Napoliin sijoittuva Piedone – a cop in Naples. Se tuo kuvaruutuun tutun hahmon toisesta isommasta tv-tuotannosta (Gomorrah), mutta huomattavasti kevyemmällä otteella.
Suoratoisto on laajentanut katselumahdollisuuksiamme italialaisiin sarjoihin. Nyt voimme valita kevyistä tuotannoista, hieman rajumpiin tuotantoihin. Tarjolla on niin Italian yhdistymisen aikaista tarinaa sen ajan aatelistosta, kuin myös paljon eritasoisia mafiasarjoja- vähän kaikenlaista jokaiselle. Juuri tuo Tiikerikissa sarja vie katsojat 1800-luvun puoliväliin ja Salinan ruhtinaan matkoihin.
Suoratoisto viihteen tulevaisuus
Suoratoiston maksukanavat ovat tarjolla laajalla valikoimalla ja jo muutamalla eurolla kuukaudessa on mahdollista saada todella laadukasta katseltavaa, vaikka jokaiselle päivälle. Kannattaa kuitenkin olla avoin myös sellaisille maille, joiden tuotantoa ei olisi koskaan aiemmin katsellut – ja koska tarjontaa on paljon, ei niitä sarjoja tarvitse katsoa kokonaan- useimmiten ensimmäinen jakso tai jopa ensimmäiset minuutit kyllä kertovat onko sarjasta sinulle viihteeksi vai ei.
Suoratoisto on kuitenkin sekä tulevaisuutta että tätä päivää. Sen tarjonta vain laajenee kilpailun kiristyessä ja esimerkiksi juuri julkaistu Bloodaxe sarjan suomalainen päänäyttelijäkiinnitys Alina Tomnikov kuvastaa sitä suuntausta, mikä on meneillään: isot maksukanavat tekevät entistä enemmän myös paikallisia tai vähintäänkin kansainvälisesti koostettuja tuotantoja, jotta ne koskettaisivat mahdollisimman suurta yleisöä alusta alkaen.








