Suoratoistopalvelut tekevät viihteen nauttimisesta helppoa. Valikoimaa on runsaasti, ohjelmia ja elokuvia voi katsoa milloin vain ja uutta sisältöä on saatavilla jatkuvasti.
Yksi asia kuitenkin pilaa koko kokemuksen: hitaasta yhteydestä tai muista ongelmista johtuva puskurointi, jonka takia elokuvaa tai sarjaa ei voi katsoa ilman ärsyttäviä pysäytyksiä ja kurjaa laatua. Lue jutustamme, mistä puskurointi saattaa johtua ja mitä sille voi tehdä.
Johtuuko puskurointi internet-yhteyden hitaudesta?
Puskurointi voi johtua useasta eri syystä. Ensimmäiseksi on hyvä tarkistaa, vastaako internet-yhteytesi nopeus suoratoistopalvelun vaatimuksiin. Tarkista nopeus verkossa ja vertaa sitä suoratoistopalvelun, kuten Netflixin sivuilla ilmoitettuihin miniminopeuksiin.
Jos nopeus ei riitä, vaihtoehtoja on muutama. Ensiapuna voit valita huonomman kuvanlaadun käyttämässäsi palvelussa tai vaihtaa tilaustyyppiäsi, jos olet valinnut tilauksen, jossa laatu on korkea – ja näin vaatii myös hyviä nopeuksia. Nämä toimenpiteet kuitenkin vaikuttavat kuvanlaatuun.
Jos maltat keskeyttää sarjojen tai elokuvan katselun, kokeile reitittimesi uudelleenkäynnistämistä ja kaapeliyhteyttä langattoman yhteyden sijaan. Jos yhteys toimii uudelleenkäynnistyksen jälkeen, kyseessä oli luultavasti jonkinlainen pieni, ohimenevä häiriö. Jos taas kaapeli teki puskuroinnista lopun, ongelma piilee langattomassa yhteydessäsi. Silloin ratkaisu voi olla paremman reitittimen hankkiminen.
Nopeuksia kannattaa myös tarkastella siitä näkökulmasta, vastaavatko ne palveluntarjoajasi lupauksiin – maksatko nopeudesta, jota sinulle ei todellisuudessa tarjota? Jos näin vaikuttaa olevan, ota yhteyttä palveluntarjoajaasi. Tarjolla saattaa olla myös parempi tilauspaketti, joka tarjoaa suoratoistoon riittävät nopeudet.
Eikö kaistanleveys riitä?
Käytätkö samaa yhteyttä useamman ihmisen kanssa, tai käytätkö itse useampaa Internettiin yhdistettyä laitetta samaan aikaan? Se saattaa hidastaa yhteyttä. Mitä tässä tilanteessa kannattaa tehdä? Jos suoratoisto tökkii, pysäytä lataaminen ja muu kaistanleveyttä syövä toiminta muilta laitteilta tai pyydä samaa yhteyttä käyttäviä henkilöitä tekemään niin. Jos tämä saa sarjan tai elokuvan pyörimään pysäytyksittä, tiedät syynä olevan kaistanleveyden riittämättömyys.
Jos katsot elokuvia tien päällä julkisia Wi-Fi-yhteyksiä käyttäen, eikä sisällön katsomisesta tule mitään, kyseessä on luultavasti sama ongelma. Käyttämääsi yhteyttä käyttävät niin monet, että kaistanleveyden yläraja saavutetaan, eikä suoratoistopalveluiden käyttäminen onnistu. Tässä tapauksessa asialle on vaikea tehdä mitään. Jos voit varautua tilanteeseen etukäteen, lataa haluamasi sisältö laitteellesi, jos se on mahdollista. Näin et tarvitse Internettiä sisällön katseluun.
Rajoitetaanko kaistanleveyttäsi?
Toisinaan kaistanleveyttä rajoitetaan tarkoituksella. Tällaisessa tilanteessa internet-palveluntarjoaja huomaa, että yhteyttäsi käytetään runsaasti kaistanleveyttä syövään toimintaan, kuten suoratoistamiseen. Tämän toimenpiteen taustalla on halu tasata kaistanleveyden käyttöä ja estää ruuhkia.
Tällaisessa tilanteessa VPN-yhteyden luominen voi nopeuttaa yhteyttä. VPN:ää käytettäessä muodostetaan yhteys VPN-palvelimeen, jolloin liikenne kulkee salatun tunnelin lävitse. Kun liikenne on salattu, sitä ei voi tarkkailla kukaan – edes internet-palveluntarjoajasi. Se puolestaan voi nopeuttaa yhteyttä, sillä jos liikennetyyppiä ei havaita, ei sitä voida rajoittaakaan.
VPN-yhteys kannattaa muodostaa palvelinsijaintiin, joka on lähellä todellista olinpaikkaasi. Toisinaan VPN voi hidastaa yhteyttä, erityisesti jos olet yhdistänyt kaukana olevaan palvelinsijaintiin. Sujuvamman suoratoiston takaaminen ei ole ainoa VPN:n etu, sillä VPN-salaus tekee Internetin käytöstä turvallisempaa ja yksityisempää ja pitää hakkeritkin loitolla.
Eikö laitteesi teho riitä?
Jos katsot sisältöä älypuhelimellasi tai tietokoneella, ja suoratoiston laatu putoaa nopeasti, ensimmäiseksi kannattaa laittaa pois päältä muut käynnissä olevat sovellukset ja pysäyttää lataukset. Vanha luottokeino on myös laitteen sammuttaminen ja käynnistäminen uudelleen – se tepsii monenlaisiin pieniin riesoihin.
Vinkit puskuroinnin pysäyttämiseen pähkinänkuoressa
- Jos ongelma on uusi, käynnistä reititin uudelleen ja kokeile myös laitteidesi uudelleenkäynnistystä. Toisinaan kyseessä voi olla myös väliaikainen ongelma internet-palveluntarjoajan päässä.
- Jos ongelma toistuu silloin, kun koko perhe on Internetissä yhtä aikaa, ratkaisuna on eniten kaistanleveyttä vievien toimenpiteiden, kuten latausten, suoratoiston ja videopuheluiden pysäyttäminen.
- Jos laite tuntuu toimivan muutenkin hitaasti, sulje ohjelmat ja sovellukset, joita et käytä. Ne saattavat hidastaa laitetta, jolloin teho ei riitä suoratoistopalvelun käyttämiseen.
- Julkiset Wi-Fi-verkot eivät välttämättä ole paras ratkaisu, jos haluat katsoa elokuvaa tai sarjoja. Niidenkin kaistanleveys on rajallinen, ja samaa verkkoa käyttävät usein monet henkilöt.
- Onko puskurointi jatkuva riesa? Internet-palveluntarjoaja saattaa rajoittaa suoratoistoliikennettä. VPN-palvelun käyttäminen auttaa usein tällaisessa tilanteessa, sillä se salaa liikenteen internet-palveluntarjoajalta.